
Rupert Murdoch: A 
Populist Emperor of the 
Fourth Estate

AUTHOR: Bulent Kenes

ECPS Leader Profile Series #4 December 2020

www.populismstudies.org



Rupert Murdoch: A 
Populist Emperor of the 
Fourth Estate
BY BULENT KENES

ECPS | 155 Wetstraat, Rue de la loi, 1040 Brussels, Belgium | Tel: (+32) 246 583 18 | www.populismstudies.org

ABSTRACT  

   Rupert Murdoch is probably the most controversial media figure in the 
world. His career, journalism, and political involvements have been a fre-
quent source of controversy. There are a number of book-length biogra-
phies about Murdoch and his role as the world’s most influential and popu-
list media mogul.

BULENT KENES is an academic and a journalist who has over 25 years of 
professional experience. He has managed multiple publications, both in 
Turkish and English.  

ECPS Leader Profile Series offer analyses of political leaders and promi-
nent public figures with populist tendencies. Unless otherwise indicated, 
the views expressed by the author are only attributable him and not to any 
institution with which they are associated.  

The profile available for free downloading from the ECPS website (www.
populismstudies.org)  
©ECPS 2021 



Table of contents

1. INTRODUCTION����������������������������������������������������������������������������������������������������������� 4

2. A KEEN SUPPORTER OF RIGHT-WING IDEOLOGIES AND

POPULISM������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� 8

3. MURDOCH’S LONG TRAJECTORY FROM LEFTISM TO RIGHT-WING 

POPULISM������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������10

4. AN IMMIGRANT NATIONALIST AND MULTI-BILLIONAIRE

OUTSIDER ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ 12

5. AN ANTI-ELITIST ELITE������������������������������������������������������������������������������������������14

6. AUSTRALIA OR MURDOCHLAND���������������������������������������������������������������������� 17

7. THE UK: UNDER THE SIEGE OF MURDOCH’S MEDIA OCTOPUS��������18

8. BUILDING EUROSCEPTICISM TO PAVE THE WAY FOR BREXIT���������20

9. MURDOCH AND THE “FOX EFFECT” ON AMERICAN POLITICS��������� 22

CONCLUSION����������������������������������������������������������������������������������������������������������������� 26

REFERENCES �����������������������������������������������������������������������������������������������������������������28



4

   Both his enemies and friends paint him as an almost supernatural figure. In their eyes, he 
is “the Supreme Satan” or “Dracula” or the “Prince of Darkness” (Cooke, 2018); others call him 
the “media’s demon king” (Arsenault & Castells, 2008) or “a Sun King” (Neil, 1996); to some 
he is simply “an arrogant cancer” (Kwai, 2020). Rupert Murdoch stands out as the archetypal 
media mogul. He has been heralded as the living embodiment of Charles Foster Kane and 
“the global village’s de facto communications minister”(Farhi, 1997; Low, 1998).

   Political pundits, politicians, and anti-conglomeration activists present Murdoch’s Goli-
ath-like status as paradigmatic (Arsenault & Castells, 2008). Characterized as a relentless and 
formidable businessman by many of his biographers (Chenoweth, 2001; Dover, 2008; Page, 
2003; Shawcross, 1993), Murdoch is probably the most controversial media proprietor in the 
world. His career, journalism, and political involvements have been a frequent source of 
controversy. There are a number of book-length biographies about Murdoch as the world’s 
most influential and populist media mogul. He is also the central figure in several other 
books concentrated on his business dealings, his politics, or his involvement in scandals.

   Murdoch has instituted what The Nation dubbed the “four S” model of journalism – “scare 
headlines, sex, scandal, and sensation” – across nearly every major acquisition that he has 
made over his career (Pasadeos and Renfro, 1997: 33). The Economist labels Murdoch the 
“inventor of the modern tabloid” (The Economist, 2011), and it’s true he developed and fol-
lowed a pattern for his newspapers – namely by increasing the coverage of sports, sex, and 
scandal, leading to sensationalist, eye-catching headlines. For many, Murdoch’s success has 
resulted in the dumbing-down of the media, with quality entertainment and journalism 
replaced by mindless vulgarity (Walker, 2002). Murdoch’s tenure has been marked by an ex-
ception disregard for social graces. “I’m quite ashamed,” he said. “I enjoy popular journalism. 
I must say I enjoy it more than what you would call quality journalism.” But he was never 
really ashamed at all (Cooke, 2018).

   As a controversial figure, Murdoch’s initial success was built on his achievements as a 
newspaper publisher. His newspapers have also been among the most controversial. The 
controversies initially arose when his tabloid papers pushed the boundaries of public and 
professional acceptability; soon, the controversies surrounded his papers becoming vehi-
cles for promoting his favoured political candidates – specifically, right-wing populists (McK-
night, 2010).

   Rupert Murdoch was born on March 11, 1931, the second of four children and the only 
son of Keith (b. 1885) and Elisabeth (b. 1909). While Keith died at sixty-seven, Elisabeth lived 
to be 103, dying in 2012. Keith gained fame by evading military censors to report on the 
slaughter of his countrymen during the British-led Gallipoli campaign of World War I. He 
leveraged that fame to become a powerful executive at the Melbourne Herald and Weekly 
Times news company, a position that he in turn used to punish his enemies and reward his 
allies (Mahler, & Rutenberg, 2019a). Soon he built up a network of Australian media holdings, 
acquiring several existing tabloids publications in take-over bids (Serle, 1986). Over the next 
two decades he bought shares in existing media operations and was chair and manager of 
the Telegraph and Herald (Moores, 2005, p57).

   Keith Murdoch amalgamated many existing media companies to form publications 
such as the Courier-Mail and subsequently monopolised the local press in several regions 
(Scottney-Turbill, 2012). But he never built a true media empire. Keith did own two regional 
newspapers, one of which had to be sold to pay off his death duties when he died suddenly 
in 1952. That left only the 75,000-circulation News of Adelaide for his 21-year-old son. But 
Rupert Murdoch had already received something much more “valuable” from his father: an 
extended tutorial in how to use media holdings to extract favours from politicians (Mahler, 

INTRODUCTION



5

& Rutenberg, 2019a).

   Rupert studied Philosophy, Politics, and Economics at Worcester College, Oxford, in En-
gland. He kept a bust of Lenin in his rooms and came to be known as “Red Rupe.” Such tales 
are supposed to show the extremity of his evolution: from undergraduate Marxist in the 
Labour Club to a union-breaker and Thatcherite-in-chief (Cooke, 2018). Although he never 
seemed to hold a coherent set of political beliefs in his worldview, Murdoch’s early inclina-
tions were to identify with the underdog and to be anti-establishment.

   Rupert’s first order of business after he gained control of his father’s media operations 
was to establish a proper Murdoch-owned empire in Australia. After buying additional local 
papers, he founded the country’s first national general-interest newspaper, The Australian, 
which gave him a powerful platform that he used to help elect governments that eased na-
tional regulations designed to limit the size of media companies. He would eventually take 
control of nearly two-thirds of the national newspaper market (Mahler, & Rutenberg, 2019a).

   Murdoch has built his empire in many stages. He became a national figure in Australian 
newspapers in the 1960s. During the 1970s, his News Limited grew to encompass many 
international holdings. In the early 70s, he published sensation London tabloids; in 1973 
Murdoch made a successful bid to purchase three Texas publications (Funding Universe, 
2011, p1). This was followed by the acquisition of The New York Post three years later (Mari-
jorbanks, 2000, p3). This not only marked News Limited’s entry into the American market, 
but also highlighted Murdoch’s growing interest in the US and in international expansion. 
Murdoch had his sights set on the creation of a global empire (Winseck, 2008, p1-5). 

   News Corporation (NewsCorp), the organisation at the head of the Murdoch Empire, was 
established in 1979 as holding company for the investments of News Limited and its interna-
tional subsidiaries (Funding Universe, 2006, p1). Through News Limited, News Corporation, 
and other holdings, Murdoch has taken his cross-media ventures into commercial and pay-
tv markets, also acquiring a long list of commercial business enterprises (Harding-Smith, 
2011, p1-14; Funding Universe, 2006, p2). His purchase of the Times and Sunday Times in the 
UK happened in the early 1980s. His entry into US television and film also took place in the 
1980s, and his solidified his unprecedented dominance of Australian newspapers in the late 
80s. In the 1990s, he expanded to satellite TV, especially in Asia and Britain. 

   In 1993, he purchased Star TV, a pan-Asian television service based in Hong Kong, as part of 
his plan to build a global television network (Encyclopedia Britannica, 2020). Thussu (2007) 
argues that Star’s entry into the Indian television market engendered a “Murdochization” 
of news that transformed the country’s media industry (Arsenault & Castells, 2008). The 
network has steadily grown in terms of viewing numbers. Its success, based on brazen right-
wing propaganda, may encourage Star News to pursue an even more pronounced populist 
news agenda in the future (Thussu, 2007).

Murdoch developed ties to politicians across the globe so that 
they would support him, even as he supported them. Elected 
officials have known that their rise or fall is in part dependent 
on him. Efforts to understand Murdoch’s media universe are 

often compared to Kremlinology.

,,



6

   Murdoch founded Fox News in 1996, and he acquired Dow Jones and Company (The Wall 
Street Journal) in 2010. Each of these developments was attended by controversy and con-
flict. His cross-media ownership has extended into numerous geographical areas, including 
the aforementioned India and numerous South Pacific regions (Winseck, 2008, p1-5). This 
has placed Murdoch and his media in a position of great influence and control. The three 
main countries he plays a significant role in are Australia, the UK, and the US. In these de-
mocracies, presidents and prime ministers come and go, but Murdoch remains (Grynbaum, 
2020). His power has been more lasting than any political power: during his career, he has 
enjoyed access to nine US presidents, nine British prime ministers, and nine Australian 
prime ministers (Cooke, 2018).

   Murdoch’s pan-Asian network Star (Satellite Television Asian Region) has transformed TV 
news and entertainment in India, as elsewhere in Asia. By 2005, Star was broadcasting “over 
50 television services in seven languages to more than 300 million viewers across 53 Asian 
countries” and claimed a daily viewership of some 100 million (Thussu, 2007).

   Murdoch developed ties to politicians across the globe so that they would support him, 
even as he supported them. Elected officials from Hillary Clinton to Donald Trump, from 
Tony Blair to David Cameron, have known that their rise or fall is in part dependent on him 
(Galloway, 2018: 103). People not only respect Murdoch but are also afraid of him. Therefore, 
efforts to understand Murdoch’s media universe are often compared to Kremlinology (Gry-
nbaum, 2020).

   The biographers and critics of Murdoch have generally emphasised his business activity 
as his overriding and even sole motivation (McKnight, 2010). To them, Murdoch is a busi-
nessman who is ultimately more interested in profit than politics (Fallows, 2003) and his 
interest in politics is to a large extent directly related to his ability to conduct business (Ger-
shon, 1997). Accordingly, Murdoch’s political affiliations move swiftly in accordance, not with 
political ideology but with NewsCorp’s bottom line (Arsenault & Castells, 2008). The bigger 
Murdoch’s empire became, the more power he consolidated to clear away obstacles to its 
further expansion (Mahler, & Rutenberg, 2019a).

   Nick Davies, the Guardian journalist who in 2011 broke the New International phone hack-
ing scandal – wherein it was revealed Murdoch employees hacked the phones of British 
celebrities, politicians, and royalty – wrote in his book Hack Attack that Murdoch’s use of 
power is far subtler than outsiders imagine. “He may be a highly political animal, they say – 
obsessed with the details of life in the corridors of power and personally possessed of some 
extremely right-wing opinions – but what he most wants from politicians is favours for his 
business. He’ll betray his own principles, he’ll embrace politicians for whom he has very 
little respect, just as long as they have the power to help the company get bigger” (Davies, 
2018c). Surprisingly, Murdoch has endorsed such a view of his own devotion to profits before 
politics (Shawcross, 1992:302).

   In practice, Murdoch and NewsCorp have spent hundreds of millions of dollars over the 
decades in advancing political goals by propping up newspapers that are financial losers, 
inter alia The New York Post (Auletta, 1995:86) and The London Times. The Times runs at a 
great annual loss, which is subsidised by its profitable sister paper the Sunday Times. The 
national daily in his country of birth, The Australian, also lost money for its first 20 years and 
even today does not always make a profit (Stecklow et al, 2007).

   Murdoch argues that the reason for these subsidies is because he supports competition 
and choice for readers. But it is widely believed that the real reason lies in Murdoch’s desire 
for political influence (McKnight, 2010). He sees the news media as being more than merely 
a commercial enterprise (Chenoweth, 2001; Neil, 1996; Page, 2003; Shawcross, 1993; Wolff, 
2008). He recognises their significance as cultural engines capable of both interpreting and 
shaping reality. To date, Murdoch has shown no trepidation in the use of this power (Hobbs, 
2010). McKnight’s (2010) historical analysis argues that NewsCorp is unique among media 
conglomerates in its commitment to Murdoch’s ideological beliefs, providing evidence that 



7

Murdoch is willing to let some of his newspapers lose great sums of money in the service of 
the promotion of his beliefs (Wagner, 2014).

   It is no doubt that Murdoch is not merely a businessman who happens to court politicians 
for regulatory quid pro quo; rather, Murdoch is, in the words of a former executive of News 
Corporation, “a frustrated politician … [who] can’t leave politics alone” (McKnight, 2003: 348). 
This is not to claim, however, that Murdoch’s politics are always clear or that his behaviour 
is dogmatically determined by his ideological proclivities. He has learnt when to restrain 
his natural right-wing political leanings in order to safeguard his financial interests, as evi-
denced by his endorsement of Tony Blair’s New Labour (Street, 2001: 133-139) along with his 
wooing of China’s communist party (Curtin, 2005).

   The most frequently cited evidence that Murdoch puts profit before political beliefs was 
his newspapers’ support in 1997 of the election of Blair. This move is offered as proof of his 
political pragmatism and preparedness to discard his previous support for the Conservative 
Party under Margaret Thatcher. Against such views, it is equally arguable that Murdoch’s 
support for Blair simply recognised that the political centre in Britain had moved towards a 
new Thatcherite consensus, which Labour Party shared. Namely, rather than Murdoch shift-
ing to support Labour, Labour had shifted to win his (and others) support. Indeed, it could 
be argued that Murdoch’s news media helped create the shift to the new consensus and 
hence assisted the convergence of political parties (McKnight, 2010). Despite Murdoch oc-
casionally shifting his allegiances between politicians and parties, he has shown remarkable 
consistency regarding his support for right-wing ideologies. 

   As Castells (2007) argues, power relationships are largely defined within the space of com-
munication in a network society. This means that global media groups are key social actors 
because they help to shape the social world by exerting control over issue-framing and 
information gatekeeping (Bagdikian, 2004). These organizations play dual roles. They are 
not only corporate and media actors in their own right, but they control a disproportionate 
number of communication delivery platforms that constitute the space in which power – 
whether it is political, economic or social – is articulated (Arsenault & Castells, 2008).

   Moreover, and perhaps most importantly, Murdoch’s power is augmented by his ability 
to act as what Castells (2004)conceptualized as a ‘switcher’, or a connection point between 
political, economic and media networks that facilitates their cooperation by programming 
common goals and resources. To paraphrase Lord Palmerston’s description of 19th-century 
Britain, Murdoch’s empire has no eternal allies and no perpetual enemies, only permanent 
interests (Cassidy, 2006).

   In this framework, the Murdoch/NewsCorp business model is founded on three broad 
strategies: (1) vertical control and horizontal networking, (2) ruthless pursuit of market ex-
pansion, and (3) the leveraging of public and political-elite opinion. These components are 
interrelated, mutually constitutive, and predicated on the ability of Murdoch via NewsCorp 
to serve as a switching point, connecting media, political, and economic networks in the 
shared project of the company’s financial expansion (Arsenault & Castells, 2008). Thus, “Mur-
doch has become a cancer – an arrogant cancer on democracy” in the words of former Aus-
tralian Prime Minister Kevin Rudd, by monopolizing or affecting the characteristics of media 
power in many parts of the world (Cottle, 2003, p21).



8

A Keen Supporter of 
Right-Wing Ideologies 
and Populism
   According to McKnight & Hobbs (2011), 
Murdoch’s international media empire has 
an historical tendency to support right-
wing ideologies and to promote some 
radically conservative ideas, with key exec-
utive staff and occasional editorial inter-
ventions used to create a partisan pattern 
of media content. Significant parts of his 
international media conglomerate consti-
tute what might be labelled a “multi-state 
ideological apparatus” (Althusser, 1971). In 
this sense, what distinguishes NewsCorp 
from its rivals is the fact that it is the only 
media conglomerate created, built, and 
dominated by the vision and tenacity of 
one individual (Page, 2003). As Robert Mc-
Chesney has noted: “More than any other 
figure, Murdoch has been the visionary of 
a global corporate media empire” (Mc-
Chesney, 1999: 96). When Murdoch took 
control of the Wall Street Journal (WSJ) in 
2007, Bill Moyers writing on AlterNet.org 
that he “is to propriety what the Marquis 
de Sade was to chastity. When it comes 
to money and power, he’s carnivorous: all 
appetite and no taste. He’ll eat anything in 
his path” (Wagner, 2014).

News Corporation sign at headquarters building in New York City.

Murdoch’s vertical control 
allows NewsCorp to func-
tion as a more targeted 

political weapon in com-
parison to its peers. This 

political leverage facilitates 
NewsCorp’s ability to ex-

pand its holdings through 
the granting of regulatory 
favours, leading to larger 
audience shares, which in 
turn expands its political 
clout, creating a cycle of 

influence.

,,

   Over the decades, Murdoch’s NewsCorp 
became the world’s largest media con-
glomerate, with its diverse cultural prod-
ucts consumed in over 100 countries 
across six continents (News Corporation, 
2008:1-11). NewsCorp has enfolded with-
in its operations film production and 
distribution, television production and 



9

broadcasting, advertising, newspaper and 
magazine publishing, book publishing, 
football teams and other sports teams, 
multimedia, information technology, and 
music publishing. Among NewsCorp’s 
assets were the US Fox Broadcasting 
network, the Twentieth Century Fox film 
studio, the book publisher HarperCollins, 
the online social network MySpace, over 
175 newspaper titles in the UK, Australia, 
Fiji, Papua New Guinea, and the US, and 
satellite television networks in Italy, Asia, 
and Britain (Finkelstein, 2007). As of Oc-
tober 2007, NewsCorp also owned more 
than 1,445 subsidiaries in over 50 countries 
(NewsCorp, 2007).This complex ownership 
structure, even when compared to other 
multimedia corporations, has been anoth-
er one of NewsCorp’s key strengths (Arse-
nault & Castells, 2008). 

   Murdoch and NewsCorp use key opera-
tional strategies such as political broker-
ing, leveraging public opinion, sensation-
alist news headlines, customizing media 
content, and diversifying and adapting 
media holdings in the face of technolog-
ical and regulatory changes to penetrate 
new markets and expand audience share 
(Arsenault & Castells, 2008).Murdoch’s 
strategy of global expansion is also pre-
mised on the creation of mutually ad-
vantageous synergies between different 
media sectors (Flew & Gilmour, 2003). He 
reportedly seeks to exploit “vertical inte-
gration” to control the various links in the 
media supply chain, from production to 
distribution, while expanding “horizon-
tally” across different media formats and 
sectors, thereby creating cross-promo-
tional opportunities and “spin-off” prod-
ucts (Flew & Gilmour, 2003; Hobbs, 2009).

   Of course, Murdoch does not directly 
control every editorial aspect of his vast 
network of news media (Neil, 1996:164). 
According to Andrew Neil, whom Mur-
doch appointed to edit one of his news-
papers in 1983, Murdoch’s editorial power 
is generally more subtle, in that he: (1) 
employs editors who broadly agree with 
his political beliefs; (2) favours staff, or 
“courtiers,” who reaffirm his social and 
economic views; and (3) makes his po-
litical values regularly known to editorial 
and managerial staff (Shawcross, 1993; 
Page, 2003). Murdoch’s corporate control 
facilitates and is facilitated by his ability 

to intervene in the editorial policies of 
his vast holdings (Barr, 2000). A February 
2003 Guardian survey found that all 175 
NewsCorp-controlled newspapers mim-
icked Murdoch’s support for the invasion 
of Iraq, George Bush, and Tony Blair – and 
were equally derisive of anti-war protes-
tors (Greenslade, 2003).

   Meanwhile, Murdoch’s vertical control 
allows NewsCorp to function as a more 
targeted political weapon in comparison 
to its peers. This political leverage facil-
itates NewsCorp’s ability to expand its 
holdings through the granting of regu-
latory favours, leading to larger audience 
shares, which in turn expands its political 
clout, creating a cycle of influence (Arse-
nault & Castells, 2008). Despite business 
and economics – not ideology and parti-
sanship – providing the central unifying 
theme of Murdoch’s political agenda (Bak-
er, 1998; Fallows, 2003), the perception 
that Murdoch, via his editorial control over 
his properties, wields disproportionate 
control over public opinion provides him 
with considerable political leverage (Arse-
nault & Castells, 2008).

   It was Neil (1996) who first gave Murdoch 
one of his most durable nicknames – the 
Sun King. It remains one of the most 
indelible descriptions of Murdoch. In his 
book Full Disclosure, he wrote: “When you 
work for Rupert Murdoch you do not work 
for a company chairman or chief exec-
utive: you work for a Sun King. You are 
not a director or a manager or an editor: 
you are a courtier at the court of the Sun 
King … All life revolves around the Sun 
King: all authority comes from him. He 
is the only one to whom allegiance must 
be owed and he expects his remit to run 
everywhere, his word to be final. There 
are no other references but him. He is the 
only benchmark and anybody of impor-
tance reports direct to him. Normal man-
agement structures – all the traditional 
lines of authority, communication and 
decision-taking in the modern business 
corporation – do not matter. The Sun King 
is all that matters,” (Cooke, 2018).

   Rupert Murdoch has been married four 
times and has six children. His first wife 
was Patricia Booker, and they had one 
daughter, Prudence (b. 1958), before they 
divorced in the mid-1960s. Murdoch mar-



10

ried Anna Torv in 1968, and they had three 
children (Elisabeth, Lachlan, and James). 
They were divorced in 1999. Murdoch then 
married Wendi Deng, and they had two 
children, Grace and Chloe, before the cou-
ple divorced. Finally, in 2016, he married 
Jerry Hall, actress and model, and former 
partner of Mick Jagger.

Rupert Murdoch & Jerry Hall at the 73rd Annual Gold-
en Globe Awards at the Beverly Hilton Hotel in Los 
Angeles, CA on January 10, 2016.

Murdoch’s Long Tra-
jectory From Leftism 
to Right-Wing
Populism
   A widely accepted view of Murdoch’s 
political evolution is one beginning with 
youthful leftism and eventually moving 
across the spectrum to the conservative 
right. However, it would be more correct 
to say that the trajectory followed by Mur-
doch started with an Australian nationalist 
position, often expressed as opposition to 
the “British Establishment” (Shawcross, 
1992: 66-7; Regan, 1976: 98-9). This was 
combined with a degree of social libertar-

ianism in the late 1960s and early 1970s. 
But from the late 1970s on, Murdoch has 
endorsed more conservative causes, just 
as conservative political thought was 
poised to shift toward economic libertari-
anism (McKnight, 2003).

   Murdoch’s political worldview became 
more stable, internally consistent, and far 
more to the right over time. He became 
much more hawkish on defence issues. 
Save defence, though, he has favoured 
smaller government and reduced taxes. 
Over the long course of his career, he 
moved from being an enthusiast for politi-
cal involvement and a supplicant to politi-
cians, to becoming an established source 
of patronage who expected politicians to 
court him (McKnight, 2010). 

   This “courting” has led to questions 
about the independence of his media 
outlets. But asking whether Fox News is 
an arm of the Trump White House risks 
missing the larger picture. It may be more 
accurate to say that the White House — 
just like the prime ministers’ offices in 
Britain and Australia — is just one tool 
among many that Murdoch uses to exert 
influence over world events. “Republicans 
originally thought that Fox worked for us,” 
David Frum, a former speechwriter for 
George W. Bush, said in an interview with 
“Nightline.” “And now we’re discovering 
we work for Fox” (Mahler, & Rutenberg, 
2019a).

   McKnight argues that Murdoch led 
the way in establishing a transatlantic 
“bridge” or platform for ideas to be ex-
changed between Britain and the US 
during the Reagan-Thatcher years. The 
flow of traffic across the bridge was 
largely one-way, with the Sunday Times 
importing into the UK a “local variant” of 
Reagan’s “conservative populism” in the 
form of “market populism.” This approach 
“championed a view of economic mar-
kets which saw them as the friend of the 
ordinary people and which damned critics 
of markets as ‘establishments’ and ‘elites’” 
(Daddow, 2012).

   The populism articulated by Murdoch’s 
media outlets has a distinctive quality 
thanks to its belief in the virtues of free 
markets, deregulation, and privatisation. 
When combined, these elements form 



11

what has been called “market populism” 
(McKnight, 2010). This amounts to a view 
that economic markets “expressed the 
popular will more articulately and more 
meaningfully than did mere elections” 
(Frank, 2002: XIV). It has been argued 
the decline of the working class-based 
Left has been matched by the rise of the 
rhetorical stance of market populism and 
anti-elitism on the Right – essentially to 
garner the support of blue collar workers 
for conservatism (Frank, 2004).

   Just two years after Murdoch bought the 
Sunday Times it had become “a hard line 
paper of the Right” on foreign policy and 
industrial relations, according to Young 
(1984). Murdoch’s influence in promot-
ing the Thatcherite stance of the Sunday 
Times was confirmed by Neil. Accord-
ing to him, “Rupert expects his papers 
to stand broadly for what he believes: a 
combination of right-wing Republican-
ism from America mixed with undiluted 
Thatcherism from Britain … the result-
ing potage is a radical-right dose of free 
market economics, the social agenda of 
the Christian Moral Majority and hard-line 
conservative views on subjects like drugs, 
abortion, law and order and defence” 
(Neil, 1996: 165).

The Murdoch empire did 
not cause the right-wing 
populist wave, but it en-

abled it, promoted it, and 
profited from it. His media 
has helped elevate margin-
al demagogues and main-
stream ethno-nationalism 

and politicized the very 
notion of truth. It may not 
have been Murdoch’s mis-
sion to destabilize democ-

racies, but that has been his 
most consequential legacy.

,,

   “I don’t know that my views are as right 
wing as they’re painted to be,” Murdoch 
once said, but Neil countered that his 
former boss is much more right wing than 
he first appears. Perhaps what Murdoch 
means is that he is a social moderate: 
years ago, he dabbled with the candi-
dacy of the televangelist Pat Robertson, 
but now cultivates only a garden-variety 
homophobia, which he has the sense to 
keep quiet about. “I’m considered ho-
mophobic and crazy about these things 
and old-fashioned” was his take on same-
sex marriage. When Watergate happened, 
Murdoch’s response – pumping ideolog-
ical fear – broke with the rest of the jour-
nalistic class. “The American press might 
get their pleasure in successfully cruci-
fying Nixon,” he said, “but the last laugh 
could be on them. See how they like it 
when the Commies take over the West” 
(Cooke, 2018).



12

An Immigrant 
Nationalist And 
Multi-Billionaire 
Outsider
   As an immigrant stoking nationalism, a 
billionaire championing populism (Mahler 
& Rutenberg, 2019) – Murdoch and his 
global media empire have promoted 
right-wing politics, stoked reactionary 
populism (Stack, 2019), and helped re-
shape democratic governments (Kwai, 
2020) across the globe. The “Murdochi-
zation” of media (and even politics) char-
acterizes a “process which involves the 
shift of media power from the public to 
privately owned transnational multime-
dia corporations controlling both delivery 
systems and the content of global infor-
mation networks” (Thussu, 1998: 7). 

   Of course, the Murdoch empire did not 
cause the right-wing populist wave – but 
it enabled it, promoted it, and profited 
from it. Murdoch’s media outlets have 
helped elevate marginal demagogues 
and mainstream ethno-nationalism, while 
also politicizing the very notion of truth. 
It may not have been Murdoch’s mis-
sion to destabilize democracies, but that 
has been his most consequential legacy 
(Mahler & Rutenberg, 2019a). 

   Murdoch’s populism distinguished itself 
not so much by the way it encouraged his 
readers and viewers to kick down against 
immigrants, homosexuals, and minorities, 
but by how it encouraged them to kick 
up. It drew upon the New Class concept 
developed by conservative intellectuals 
such as Irving Kristol, Daniel Bell, Christo-
pher Lasch, etc in response to the emer-
gence of a white-collar elite, identifiable 
by its cosmopolitanism, multiculturalism, 
and liberalism – all notions that are anti-
thetical to nationalists (Sparrow, 2011).

   Although Murdoch, his immediate 
family, and his executives are elite by any 
measure of the word, his targets both 
nationally and internationally are the 
nefarious, cosmopolitan, and multicultural 
“elites.” Anyway, it makes sense, accord-

ing to Cooke, when one takes the weird 
Murdochian understanding into consid-
eration: “A wealthy lawyer would never 
be described as elitist unless they work in 
human rights. Fighting racism is the real 
racism. Fighting sexism is the real sexism. 
Fighting elitism is the real elitism. A mul-
tinational media company is not globalist 
though, because Murdoch believes in 
sovereignty. Particularly his own” (Cooke, 
2018).

   On the other hand, Hendrikse and Fer-
nandez argue that the rise of right-wing 
populism is closely linked to the growth 
of offshore finance and global oligarchs 
like Murdoch. These oligarchs are driving 
populist agitation despite right-wing pop-
ulists around the world claiming that they 
must protect their nation from exploit-
ative global elites (Hendrikse & Fernandez, 
2019). According to the authors, right-wing 
populists are actually serving the inter-
ests of oligarchic billionaires. Right-wing 
populists tend to say “yes” to free finance 
and free trade, but “no” to free migration, 
democracy, multilateralism, and human 
equality – a worldview that almost per-
fectly aligns with the political goals of 
oligarchs like Murdoch. The super-rich are 
indeed using populist forces and deliber-
ately manipulating nationalist sentiments. 
In the meantime, global media barons, 
of whom Murdoch is probably the most 
prominent, have supplemented “neolib-
eral narratives with nativist venom, selling 
the virtues of patriotism while themselves 
living as true ‘citizens of nowhere’” (Dem-
bowski, 2019).

   A key to understanding the world-
view that distinguishes Murdoch and 
NewsCorp is the recurring notion that a 
powerful elite promotes left-wing ideas 
and liberalism. Most commonly, this is 
expressed through the phase “the liberal 
elite” and references to an “intellectual es-
tablishment.” In this worldview, the elites 
are a group of people whose ideas are 
so powerful that they oppress the rest of 
society. More specifically, liberal elites are 
politically correct, and they have captured 
government, mass media, and higher ed-
ucation. Their ideas on culture and politics 
dominate society at large. In this discur-
sive framework, the attacks on the elite 
by editorials and columnists in Murdoch’s 
newspapers are seen as legitimate pro-



13

tests from an oppressed and marginalised 
group struggling against this domination 
(McKnight, 2010).

   With this understanding, Murdoch seeks 
to portray himself as an “outsider and 
friend of the ordinary, of the people, con-
tinually battling away against the vested 
interests” (Du Gay, 2008: 83). This stance is 
evident especially in Murdoch’s newspa-
pers in both Britain and Australia. This was 
the case with the Sunday Times in the 
1980s and early 1990s, which articulated 
an “anti-establishment” view combined 
with a free market orthodoxy (McKnight, 
2009). In a study of Murdoch’s newspapers 
in Australia, a consistent anti-elite mar-
ket populism appeared among editorials 
and leading columnists. Murdoch’s easy 
transition to the side of capital, shedding 
his undergraduate state socialism in the 
process, glosses over something more 
fundamental. According to Cooke (2018), 
he has never stopped being a Leninist, at 
least in the sense of wanting to destroy 
the contemporary establishment.

   Cooke explains the psychological ex-
planation for this is rooted in “Murdoch’s 
status as a perpetual outsider.” At Geelong 
Grammar, he was the son of a press baron, 
not the offspring of landed gentry, and 
was bullied accordingly. He was a colonial 
in Great Britain, and a man of initiative in 
the stuffy languor of Menzies’ Australia. 
In the US, he was a foreigner trying to do 
business in New York City with no con-
nections and a newspaper proprietor who 
did not share America’s sacral view of the 
press. He hated all of these incumbent 
attitudes and not only sought revenge on 
them but also saw them as opportunities 
for arbitrage (Cooke, 2018).

   The ur-establishment Murdoch set 
himself against, the template for all the 
others, was Establishment Britain after 
the Second World War. He encountered it 
twice, first in 1950 as a student at Oxford, 
then again when he started his British 
newspaper empire, beginning with the 
purchase of the News of the World in 1969 
(Cooke, 2018). When Murdoch entered the 
British newspaper market, London society 
shunned him and his vulgar tabloids, The 
Sun and The News of the World, which he 
used to wound his enemies and advance 
his political interests. (Chozick, 2017). In 

Australia, the Murdochs were unusual 
among establishment families for their 
Anglophobia, and Rupert reserved special 
hostility for English snobbery. The hostility 
was reciprocated – at Oxford, a magazine 
described him as a “brilliant betting man 
with the individual Billingsgate touch,” 
a reference to the coarse, working-class 
fish market known for its foul language 
(Cooke, 2018).



14

An Anti-Elitist Elite
   Due to his outsider status, Murdoch and 
his media empire can take an anti-elitist 
stance despite Murdoch himself being an 
elite. It is no problem that anti-elitism is 
historically associated with the poor and 
the trade unions, which have long railed 
against the power of money and privi-
lege. In terms of political theory, the name 
for this resistance to the domination of 
elites is populism (Canovan, 1981). Once 
a progressive force associated with the 
Left until the middle of the 20th century, 
populism has more recently been identi-
fied as part of a conservative resurgence 
that connected Republican politicians 
such as Richard Nixon and Ronald Reagan 
to working class voters (Perlstein, 2008: 
277). The identification of populism as a 
key part of the successful coalition behind 
Reagan was made by several commen-
tators who articulated its characteristic 
elements as framing opponents as “elites” 
and advocating for small government 
(Federici, 1991: 61-71).

   Murdoch and his media empire are 
fiercely dedicated to a political project 
that will eliminate trade unions, abolish 

Murdoch and his media 
empire are fiercely dedi-

cated to a political project 
that will eliminate trade 
unions, abolish and/or 

commercialize public edu-
cation, increase economic 
inequality and the power 

of billionaires and big busi-
ness, ignore and aggravate 

the environmental crisis, 
promote endless wars and 
militarism, corrupt the judi-

cial system…

,,

and/or commercialize public education, 
increase economic inequality and the 
power of billionaires and big business, 
ignore and aggravate the environmental 
crisis that threatens human existence, 
promote endless wars and militarism, ad-
vocate for governance by and for the rich, 
corrupt the judicial system, and protect 
elections that go to the highest (anony-
mous) bidders. Above all, Murdoch cham-
pions the elimination of independent 
journalism. All the institutions that make 
for a credible modern democracy are in 
his crosshairs (McChesney, 2014).

   In terms of Murdoch’s media back-
ground, populist anti-elitism is a natural 
fit for the segment of his tabloid formula 
claiming to protect the interests of ordi-
nary people. In 1977, after his takeover of 
The New York Post and New YorkMaga-
zine, he railed against elitist journalism 
(McKnight, 2010): “A press that fails to 
interest the whole community is one that 
will ultimately become the house organ 
of the elite” (Shawcross, 1991:186). Twen-
ty-seven years later, in defence of Fox 
News and The New York Post, Murdoch 
repeated this rationale: “The traditional 
media in this country is in tune with the 
elite, not the people … That is why we’re 
not liked by the traditional media. That’s 
not us” (Strupp, 2004).

   Similarly, “The Sun has no party politics,” 
ran a front-page manifesto in its first week 
proper under Murdoch management: 
“The Sun is a radical newspaper. We are 
not going to bow to the establishment in 
any of its privileged enclaves. Ever.” Funny, 
hypocritical, racist, jingoist, homophobic, 
and leering, and with a new disdain for 
the royal family generally and their privacy 
in particular, together The Sun and the 
News of the World transformed the UK – 
and in the process degraded it. It was the 
ultimate form of colonial revenge. Britain, 
not Australia, Murdoch seemed to say, was 
the crass and ugly place, with the coarse 
and common people with the insatiably 
lurid tastes. Just look at its press. Christo-
pher Hitchens called the process “the re-
placement of gutter journalism by sewer 
journalism.” Cooke says instead of repudi-
ating this sort of charge, Murdoch and his 
employees revelled in it (Cooke, 2018).

   In addition, criticisms of the “liberal 



15

media” motivate Murdoch’s media enti-
ties. It was this motivation that drove him 
to establish Fox News. Murdoch had long 
accused CNN of being “too liberal,” and 
the future head of Fox News, Roger Ailes, 
promised to “restore objectivity [to news 
media]” (Collins, 2004: 24). Criticism of the 
liberal media has been a regular feature in 
comments by Fox News hosts such as Bill 
O’Reilly and Sean Hannity. Moreover, Fox 
News carries a regular program, Fox News 
Watch, which criticises media coverage. 
Such criticisms are weighted towards 
discovering “liberal bias” in what it refers 
to as “the mainstream media” (McKnight, 
2010). 

   Further, Murdoch personally criticised 
The New York Times for its liberal agenda: 
“I think that Arthur Sulzberger, over the 
years, has made it very clear that he wants 
a very liberal paper, and that he wants a 
staff that reflects that community. For five 
years, he didn’t want any white heterosex-
ual men hired” (Esquire, 2008). According 
to the accounts of former employees, 
Murdoch’s NewsCorp has a distinctive 
culture that totally fits with right-wing 
populism’s tenets: tribal, aggressive, and 
centred around powerful editors. A for-
mer NewsCorp insider described it as an 
aggressive, masculine culture – although 
there are also women in NewsCorp’s 
executive and editorial ranks. The culture 
of NewsCorp has also been described by 
some past executives and former staff as 
“bullying” and “vindictive” (Davies, 2018b). 

   According to McKnight (2010), remarks 
targeting the liberal media elite not only 
reveal Murdoch’s long-standing political 
views; they also constitute a business 
model. They resonate with the latent and 
widespread public scepticism toward “the 
media,” and thus distinguish NewsCorp 
from its commercial competitors. In Aus-
tralia and Britain, attacks on the “liberal 
media” take the form of attacks on the 
public broadcasters, the BBC which Mur-
doch blamed on “the narrow elite [who] 
controls it” and the Australian Broadcast-
ing Corporation (ABC) (Evans, 1989). When 
Murdoch launched Sky Television, his 
barely hid his intent to compete with the 
BBC, which stood in the way of a priva-
tised broadcasting system, part of which 
Murdoch wanted to own. Columnists 
in The Sun and The Times attacked the 

BBC for its perceived “left wing” bias and 
elitism. The news programs of the ABC 
are also “guilty of a consistent left-liberal 
slant,” according to Murdoch’s Australian 
newspaper (McKnight, 2003).

   Another distinctive feature of Murdoch’s 
media is that his entities hold long-stand-
ing policies towards major matters (e.g. 
the Iraq war and global warming) of pub-
lic interest and campaign for these poli-
cies (McKnight, 2010). The sole instance of 
a dissident view on Iraq within the editori-
als of a News Corporation newspaper oc-
curred in the Mercury, a newspaper on the 
island state of Tasmania, in Australia. In 
September 2002, an editorial argued that 
it “would be wrong for the US to pre-emp-
tively attack Iraq. It would be wrong for 
Australia to ride shotgun to any unilat-
eral US assault on the hated regime of 
Saddam Hussein” (Hobart Mercury, 2002). 
After a written directive from company 
headquarters, the newspaper’s stance 
changed dramatically (Manne, 2005:76). 
By early 2003, its editorials spoke in terms 
of Saddam’s “barbarism” and argued 
that Australia was compelled to contrib-
ute troops to an attack (Hobart Mercury, 
2003). Meanwhile, when Murdoch an-
nounced a change in News Corporation’s 
policy on climate change in May 2007 and 
warned that it posed “clear catastrophic 
threats” to the world (Nason, 2007), The 
Sun immediately announced that “[t]oo 
many of us have spent too long in denial 
over the threat from global warming” (The 
Sun, 2006).

   Murdoch’s biggest publishing house, 
HarperCollins, has functioned in parallel 
with his media outlets. McKnight & Hobbs 
(2011) suggest four elements of taxonomy 
of conservative books published by Harp-
erCollins. First, the nurturing of the con-
servative and Republican political culture, 
especially its history and heroes; second, 
books arising from specific ideological 
campaigns fostered by the conservative 
movement in the US over the last 20 
years; third, books institutionally linked to 
other conservative NewsCorp media out-
lets such as the journal the Weekly Stan-
dard and the cable TV channel, Fox News; 
and, fourth, a number of books reflecting 
the ideological enthusiasms of Murdoch 
himself (McKnight & Hobbs, 2011). Despite 
his guarantees of editorial independence, 



16

HarperCollins, much like the other assets 
of NewsCorp, operates in accordance with 
the wishes of Murdoch, and appears to 
reflect his beliefs and political values (Bel-
field et al., 1991:242).

   Another concrete expression of Mur-
doch’s exercise of influence on right-wing 
politics has been the systematic links 
between himself, his media outlets, and 
several conservative think tanks in the US, 
Britain, and Australia. Murdoch has been 
on the board of three conservative think 
tanks (McKnight, 2010). The first was the 
Hoover Institution, in 1987-88, during the 
high tide of Reaganism. In Australia, Mur-
doch joined the advisory council of the 
conservative Institute for Public Affairs, 
and he was also a generous donor to the 
same body (Burton, 2007:107). In 1997, he 
joined the board of the Cato Institute, a 
Washington-based libertarian think tank, 
set up by the owner of the largest private 
oil company in the US. At the time, the 
Cato Institute was running an active cam-
paign of climate change denial. No think 
tank from the left or centre has any kind 
of relationship with either Murdoch or his 
news media (McKnight, 2010).

   Murdoch has also supported small ac-
tivist intellectual groups (McKnight, 2003). 
In 1989, he personally authorized financial 
support for a friend and adviser of Marga-
ret Thatcher, David Hart, who published a 
confidential newsletter smearing Labour 
and other public figures for alleged links 
with communism (Rose, 1990b). In 1988, 
Murdoch had thanked Hart for sending 
him a copy of the newsletter, World Brief-
ing, and asked “Are you sending it to any 
of our other editors—or should I circu-
late it?” The following year he authorized 
“£40,000 per year for three years, in ad-
dition to the £150,000 previously agreed” 
(Rose, 1990a). A similar connection was 
Murdoch’s financial support for the US 
neo-conservative Norman Podhoretz and 
his influential magazine Commentary 
(Alterman, 1997: 8).



17

Hundreds of climate activists lie down in front of News Corp Australia headquarters in Sydney calling the Murdoch 
press liers on January 31, 2020.

Australia or
Murdochland
   There is nothing new about claims that 
Murdoch’s newspapers in Australia are 
not just right-wing, but distort and man-
ufacture news, campaigning for favoured 
political parties without the obligation of 
fairness. There is also nothing new about 
concern over the impact the company, 
which controls 70 percent of Australia’s 
newspaper circulation, might have on 
democratic debate (Alcorn, 2019, Hobbs, 
2010, Tiffin, 2010). Former Prime Minister 
Rudd’s campaign manager, Bruce Hawk-
er, wrote that NewsCorp is “easily the 
most powerful political force in Australia, 
bigger than the major parties or the com-
bined weight of the unions” (Cooke, 2018).

   The Murdoch family changed Australian 
politics in 2016 when it took control of 
Sky News Australia and imported the Fox 
News model. They quickly introduced a 
slate of right-wing opinion shows that of-
ten focused on race, immigration, and cli-
mate change denial; recently, Murdoch’s 
media empire has called for the lifting of 
all coronavirus-related restrictions (Si-
mons, 2020). The program known as Sky 
After Dark (Stack, 2019), features its hosts 
and their guests stirring up anger over the 
perceived liberal bias of the media, the 

“suicidal self-hatred” of Western civiliza-
tion, and the Australian equivalent of the 
Central American “caravans” to the US 
– emigres coming to the country by boat 
from Indonesia and Malaysia (Mahler, & 
Rutenberg, 2019b). Murdoch’s outlets also 
led an effort to repeal the country’s car-
bon tax and pushed out a series of prime 
ministers whose agendas didn’t comport 
with his own (Mahler, & Rutenberg, 2019a).

Underlining the fact that 
today’s Australia feels more 
insular, völkisch, and hostile 

in character than its near 
neighbour New Zealand, 
Cooke (2018) asks: Is this 
just an accident of histo-
ry or the end product of 

strong Murdoch influence 
in one place and weak Mur-
doch influence in the other?

,,



18

   Murdoch’s elder son Lachlan built 
alliances in the country, drawing close 
to Tony Abbott, a right-wing member of 
Parliament with a confrontational style 
(Mahler & Rutenberg, 2019c). Prime Min-
ister Malcolm Turnbull, a moderate and 
long-time nemesis of Abbott, was re-
placed by the right-wing nationalist Scott 
Morrison (Stack, 2019) through a definitive 
intraparty vote. The small number of Aus-
tralian media outlets that the Murdochs 
did not own portrayed Turnbull’s ouster 
as a Murdoch-led “coup.” In his farewell 
speech in August 2018, Turnbull pointed 
to “outside forces in the media” as the 
architects of his demise. Morrison quickly 
aligned himself with US President Trump 
(Mahler & Rutenberg, 2019b). 

   Murdoch and his ubiquitous NewsCorp 
empire played a major role in orchestrat-
ing the removal from office of not just 
Turnbull but also Labour’s Prime Minister 
Rudd. Rudd also believes NewsCorp un-
dermined his first prime ministership, as 
well as that of successor Julia Gillard. He 
has called for a “full-throated inquiry” into 
NewsCorp and branded the company “a 
cancer on democracy.” Rudd is one of the 
few politicians who has dared to speak 
out about News Corp (Davies, 2018a). A 
petition posted in October 2020 by Rudd 
asks the government to establish a Roy-
al Commission into the dominance over 
Australian media by Murdoch’s NewsCorp 
and its impact on the country’s political 
landscape. The petition has been signed 
by over 280,000 people (Simons, 2020). 

   Critics say Murdoch’s media outlets 
have undermined efforts to fight climate 
change, pushed governments into hard-
line policies on issues like migration, and 
employed language and images widely 
seen as racist (Kwai, 2020). Underlining 
the fact that today’s Australia feels more 
insular, völkisch, and hostile in character 
than its near neighbour New Zealand, 
Cooke (2018) asks: Is this just an accident 
of history or the end product of strong 
Murdoch influence in one place and weak 
Murdoch influence in the other? How-
ever, the consequence of the ethno-na-
tionalist fervour that the Murdoch media 
has amplified in Australia has impacted 
New Zealand, where an Australian white 
nationalist, Brenton Tarrant, stood ac-
cused of killing 50 worshipers at two 

Christchurch mosques on March 14, 2019. 
Tarrant was a fan of the white nationalist 
Blair Cottrell, whose deferential treatment 
by Sky caused a national outcry (Mahler, & 
Rutenberg, 2019b).

Rupert Murdoch Murdoch shuttered the News of the 
World newspaper, but the hacking scandal continued 
to grow.

The UK: Under the 
Siege of Murdoch’s 
Media Octopus
   It was Murdoch’s belief in the commer-
cial potential of satellite broadcasting that 
prompted his relentless efforts to privatize 
satellite broadcasting in Britain. In the late 
1980s, after he lost his bid for the British 
government’s sole satellite broadcasting 
license (Mahler, & Rutenberg, 2019a), he 
risked millions of pounds to invest in the 
Luxemburg-based Astra satellite. It was 
through Astra that Murdoch’s Sky net-
work was able to beam across the UK and, 
within a decade, change the broadcasting 
ecology of Britain (Thussu, 2007).

   Murdoch’s British tabloids helped ad-
vance the agendas of British leaders.



19

   Lance Price, a former Blair spokesman, 
referred to Murdoch as “effectively a 
member of Blair’s cabinet.” In turn, Mur-
doch faced little government scrutiny as 
he expanded his media empire to reach 
40 percent of British newspaper readers 
and millions of television viewers (Chozick, 
2017). Blair learned, however, that even 
a special relationship with the media 
baron can sour quickly. He and Murdoch 
– once so close that Blair was the godfa-
ther to Grace Murdoch – are no longer on 
speaking terms. During the British gov-
ernment’s 2012 inquiry into the mogul’s 
political influence, Blair described what it 
was like when a subject falls out of favour 
with a Murdoch-controlled tabloid. “Once 
they’re against you, that’s it,” Blair said. 
“It’s full on, full frontal, day in, day out, ba-
sically a lifetime commitment” (Chozick, 
2017).

   As mentioned before, Murdoch’s whole 
career has been marked by controversy. 
But the phone hacking scandal in the UK, 
which came to light in July 2011, dwarfed 
all the previous scandals. The extensive 
investigative journalism of Nick Davies 
revealed that Murdoch’s Sunday paper, 
the News of the World, had hacked into 
the phone of teenage murder victim Millie 
Dowler. Mounting evidence indicated 
that newspaper staffers had engaged in 
illegal and unethical behaviour, notably 
the hacking of mobile phone mailboxes 
belonging to celebrities, murder victims, 
and British soldiers killed in Afghanistan. 
Murdoch shuttered the newspaper, but 
the scandal continued to grow. He sub-
sequently testified on several occasions 
before British MPs, claiming that he had 
been unaware of the hacking (Encyclope-
dia Britannica, 2020).



20

Last day of the famous tabloid News of the World website after the scandal of phone hacking by the newspaper, 
on July 10, 2011 in London. News of the World was on sale since 1843.

Building Euroscepti-
cism to Pave the Way 
for Brexit
   Murdoch’s newspapers and televi-
sion networks have been instrumental 
in amplifying nativist revolt around the 
globe (Mahler, & Rutenberg, 2019a), and 
including in the UK. The Sun spent years 
demonizing the European Union (EU) to 
its British readers (Stack, 2019). Daddow 
has examined the impact of changing 
media coverage of European integration 
in Britain since accession to the Europe-
an Economic Community (ECC) in 1973, 
specifically through a consideration of the 

causes behind the collapse of the “per-
missive consensus” on European affairs. 
Since the 1975 referendum, this consensus 
has given way to a form of “destructive 
dissent” across vast swaths of media, par-
ticularly UK tabloids. The collapse in me-
dia support for the EU project has been 
expressed in a number of ways, some of 
them bordering on the nationalist and/
or xenophobic, and opportunities for the 
expression of such views have merely 
been increased by the EU’s own efforts to 
deepen integration in the face of wide-
spread popular distrust of both national 
politicians and supranational constitu-
tion-building (Daddow, 2012).

   Daddow alights on the “Murdoch effect” 
as a core explanation for this general shift 
in attitudes. Murdoch was the market 



21

leader on Euroscepticism, as expressed 
in agenda-setting outlets such as The 
Sun, The Times and The Sunday Times. 
Daddow suggests that Murdoch led the 
way in creating a climate of fear around 
European matters that severely tested 
the leadership qualities of even notional-
ly pro-European prime ministers on this 
vexed question in British politics (Daddow, 
2012).

   Opposing touchstone EEC policies using 
the “straight-talking” language of the 
“common man” became the characteris-
tic Murdoch position. The Sunday Times 
and its Murdoch tabloid stablemates have 
crafted a workable, socially conservative, 
populist line on European matters for 
years. 

   The Murdoch empire has not been the 
only repository of hard and/or xenophobic 
Euroscepticism in Britain, but it has been 
the pace-setter. The intensification of an-
ti-European activity in Britain around the 
time of the Maastricht Treaty goes some 
way to showing the synergy between the 
Thatcher foreign policy agenda and Mur-
doch-inspired Euroscepticism. This scepti-
cism became more bombastic, injected a 
greater sense of urgency into the debates 
by presenting treaty reforms as existential 
threats to British sovereignty and identity, 
became less deferential to politicians and 

Murdoch’s News Interna-
tional, with willing support 
from ideological Euroscep-
tics across the top-selling 

UK tabloid and broadsheets, 
has proved effective at 

keeping the British public in 
a permanent state of “war” 
with the EU since the 1980s 

and paved the way for
Brexit.

,,

“elites,” and was deeply critical of “foreign” 
machinations that threatened supposedly 
objective British interests (Daddow, 2012).

   A former Downing Street insider has 
ventured to suggest that European affairs 
were part of a Faustian pact between 
Blair and the Murdoch machine. Price was 
informed: “We’ve promised (Murdoch’s) 
News International we won’t make any 
changes to our Europe policy without in-
forming them” (Daddow, 2012). When Blair 
refused to call a referendum on the pro-
posed EU Constitutional Treaty in 2004, 
he was attacked vehemently by Murdoch, 
who personally insisted on the News of 
the World labelling Blair a “traitor” in its 
headline attacking the decision (Seldon 
et al., 2007: 266). New Labour was also 
told that it would not receive the backing 
of News International titles in the 2005 
general election unless Blair did a U-turn. 
“He did, and within days The Sun secured 
the scoop” (Daddow, 2012). Backed by evi-
dence of Murdoch’s deal-making style and 
abhorrence of the European project, many 
observers in policy and academic circles 
have embraced the view that Blair’s Eu-
ropean policies were indeed the result of 
a “Faustian pact” with Murdoch (Wallace, 
2006: 63).

   Murdoch’s News International, with 
willing support from ideological Euro-
sceptics across the top-selling UK tabloid 
and broadsheets, has proved effective at 
keeping the British public in a permanent 
state of “war” with the EU since the 1980s 
(Daddow, 2012). Prime Minister John Major 
told a judicial inquiry in 1997 that Murdoch 
said that he could not support him if he 
didn’t change his stance toward Europe, 
which Major took as a demand for an EU 
referendum (Mahler, & Rutenberg, 2019a).

   Murdoch had a hand in the British right 
threatening to drive Britain out of the EU, 
too. The Sun had long been advocating for 
an exit from the EU, and so had Murdoch 
himself, distilling his opposition to the EU 
into a single quote attributed to Anthony 
Hilton, a columnist at The Evening Stan-
dard: “When I go into Downing Street, 
they do what I say; when I go to Brussels, 
they take no notice” (Mahler, & Rutenberg, 
2019a).

   Murdoch’s media, especially The Sun, 



22

cast Brexit as a choice between the “ar-
rogant Europhiles” and the country’s 
working class, while railing against “mass 
immigration which keeps wages low and 
puts catastrophic pressure on our schools, 
hospitals, roads and housing stock” 
(Mahler, & Rutenberg, 2019a). It helped 
lead the Brexit campaign that persuaded 
a slim majority of voters in a 2016 referen-
dum to endorse pulling out of the bloc 
(Stack, 2019). The Sun’s cover on the day 
of the Brexit referendum was a picture of 
corporate synergy: “Independence Day: 
Britain’s Resurgence,” it read, over a mock 
version of the poster for the 21st Century 
Fox movie “Independence Day: Resur-
gence,” which opened in Britain that day. 
Murdoch likened the country’s decision to 
leave the EU to “a prison break” and cel-
ebrated the vote with Nigel Farage, a lead-
ing architect of Brexit, at a garden party 
at the London mansion of the Russian 
oligarch Evgeny Lebedev.

   The referendum represented the re-
alization of a long-deferred dream for 
Murdoch. But it also returned him to a 
position of influence in British politics. 
Not only had The Sun played a critical role 
in delivering the Brexit vote, but in the 
ensuing political upheaval, it had swung 
behind Theresa May. Once in office, she 
found time for a private meeting with 
Murdoch on one of her first foreign trips: 
a less-than-36-hour visit to New York to 
address the United Nations (Mahler, & 
Rutenberg, 2019a). In sum, the Murdoch 
effect on media coverage of the EU in 
Britain has been dramatic.

Murdoch and the 
“FOX Effect” on 
American Politics
   In 1973, Murdoch entered the American 
newspaper business. In the 1980s and ’90s, 
Murdoch bought a number of American 
publications and amassed major holdings 
in other communications ventures, in-
cluding radio and television stations and 
video, film, and record companies, as well 
as book publishing. In 1985, Murdoch took 
the step of becoming a naturalised US cit-

izen in order to facilitate a move into the 
US television market (Finkelstein, 2007). 
The same year he acquired the Twentieth 
Century–Fox Film Corporation and bought 
several independent American television 
stations from Metromedia, Inc., and then 
consolidated both these ventures into 
a new company, Fox, Inc. (Encyclopedia 
Britannica, 2020).

   In 1995, NewsCorp entered into a part-
nership with MCI Communications Corpo-
ration, a major provider of long-distance 
telecommunications services in the US. 
The following year, Murdoch sought to ex-
pand his presence in American television 
with the launch of Fox News, a news and 
political commentary channel that has 
become enormously influential. In 2007, 
he made news with the announcement 
that NewsCorp was acquiring Dow Jones 
& Company, publisher of The Wall Street 
Journal, for $5 billion. In 2017, he agreed 
to sell most of the holdings of 21st Centu-
ry Fox to the Disney Company. Two years 
later, the deal closed and was valued at 
about $71 billion (Encyclopedia Britannica, 
2020).

   In the US, Murdoch has played a central 
role in the evolution of both journalism 
and politics. His Fox News Channel has be-
come a powerful force within Republican 
Party politics – and therefore all of Amer-
ican politics. The station has a dubious 
record for fairness, accuracy, and integrity, 
but it has proven to be a supremely pow-
erful megaphone for Republican talking 
points (McChesney, 2014). When Murdoch 
agreed to sell 21st Century Fox, Trump 
called him to get his assurance that the 
Fox News Channel would not be affected 
(Chozick, 2017). Thus, hugely profitable Fox 
News and various other TV channels were 
excluded from the sale, and they became 
part of the newly formed Fox Corporation.

   Fox News has had a profound effect on 
broadcast journalism in the US, thanks to 
the traditional Murdoch formula of sensa-
tionalism and entertainment employed in 
the pursuit of ratings and revenue (Brock, 
2004; Greenwald, 2004).Presenters on 
Fox News abandoned journalistic tradi-
tions of objectivity and political neutrality 
(belied by the network’s Orwellian slogan, 
“fair and balanced”), employing instead 
a combative interview style (Halper and 



23

Clarke, 2004: 185).Andrew Calabrese 
(2005) argues: “Murdoch’s Fox News set 
the standard for patriotic television with 
an editorial policy that echoed the Bush 
administration’s official stance, making 
any challenge to the White House’s plans 
for war seem tantamount to treason… 
While chasing after FOX in the ratings 
war, the other networks also shifted more 
closely towards FOX’s ideological terrain” 
(Hobbs, 2010).

Labelled the “FOX effect’ by Iskandar 
(2005), Schechter (2003), Collins (2004) 
and Greenwald (2004), the editorial poli-
cies and journalistic formula at FOX have 
had a detrimental impact on America’s 
public sphere and media. Indeed, the 
“FOX effect” highlights quite well the po-
tential problems posed by “infotainment,” 
with a number of studies showing the 
disproportionate level of misconceptions 
held by viewers of Fox News (Brock 2004; 
Halper and Clarke, 2004:193).Even in the 
post-invasion phase of the Iraq War, long 
after US forces failed to locate Saddam 
Hussein’s alleged hordes of biological and 
chemical weapons, 80 percent of FOX 
viewers held several misconceptions of 
the war and its justifications, including 
that the coalition found weapons of mass 
destruction in Iraq and that Saddam 
Hussein orchestrated the September 11 
terrorist attacks (Calabrese, 2005; Kull et 
al., 2003).

Murdoch has been an in-
tegral force in reprogram-
ming the media network, 

making the ability to mobi-
lize public opinion a funda-
mental measure of power 
within the media environ-
ment. As Iskandar notes, 
“the arrival of Fox News 

Channel (FNC) has reinvent-
ed and reinvigorated parti-

sanship in the press…”

,,

   Murdoch has been an integral force in 
reprogramming the media network, mak-
ing the ability to mobilize public opinion a 
fundamental measure of power within the 
media environment. As Iskandar notes, 
“the arrival of Fox News Channel (FNC) has 
reinvented and reinvigorated partisanship 
in the press, thereby creating a model for 
its application in the broadcast realm” 
(Iskandar, 2005: 164). By lambasting other 
networks as too liberal and presenting 
itself as “fair and balanced,” FNC encour-
aged other networks to replicate its for-
mula in order to remain competitive and 
to stave off criticisms of a liberal bias. Thus, 
by influencing public opinion in favour of 
the Iraq War, FNC not only strengthened 
its ties to the Bush administration, but it 
influenced the journalistic norms of rival 
outlets in support of a similar agenda – re-
programming the television media land-
scape as a whole (Arsenault & Castells, 
2008).

   Empirical evidence indicate that FNC 
played a critical role in mobilizing and 
sustaining public opinion in favour of the 
Iraq War and the Bush administration (Ar-
senault & Castells, 2006; Iskandar, 2005). 
This support benefited the administration, 
but it also benefited NewsCorp. Nielsen 
data documented a 288 percent increase 
in FNC audience share during the initial 
stages of the Iraq War (Ayeni, 2004:8). 
However, Fox News’ claims to be “fair and 
balanced” and to offer “real journalism” 
that lets the viewers decide (“we report, 
you decide”) are totally groundless. On the 
contrary, Fox News is a very conservative, 
pro-Republican network that does not 
separate commentary and news and that 
supports conservative politicians and pol-
icies far more openly than any other tele-
vision network supports any politicians, 
liberal or conservative (Weaver, 2005).

   Michael Wolff characterizes Fox News as 
“the ultimate Murdoch product,” because 
it brought tabloid journalism to American 
television (Wolff, 2008: 282). What has 
been missed in the equation is the busi-
ness model of tabloid journalism: it means 
dispensing with actual reporting, which 
costs a lot of money to do well, and replac-
ing it with far less expensive pontificating 
that will attract audiences. For a tabloid 
news channel, that means the value-add-
ed is by providing a colourful, partisan 



24

take on the news (McChesney, 2014).

   Research demonstrates that the more 
conservative media one consumes, the 
more likely they are to dismiss as liberal 
propaganda or lies, news or arguments 
that contradict the conservative posi-
tion (Jamieson & Cappella, 2008: X, 240). 
Conservative media, led significantly by 
Fox News, marches in lock-step with the 
same talking points, the same issues, and 
even the same terminology deployed by 
the Republican party. They apply the core 
principles of advertising and propaganda. 
This has helped to galvanize and solid-
ify the American right, making it more 
powerful than it would be otherwise (Mc-
Chesney, 2014).

   FOX and the conservative media can ag-
gressively push stories, have Republican 
politicians echo them, and then badger 
the traditional media for having a “liberal 
bias” if they do not cover the stories as 
well. Because it believes it is fighting an 
uphill battle with liberal propagandists, 
Fox News can have an unabashed and 
breath-taking double standard, where 
they have very different evidentiary stan-
dards for stories that serve them versus 
stories that damage their politics. If facts 
prove inconvenient for the preferred nar-
rative, ignore them (McChesney, 2014).

   In recent years, some Fox News hosts 
and guests have been moving ever closer 
to openly embracing the most bigoted 
sentiments of the white-nationalist move-
ment. A few days before the antisemitic 
attack on a Pittsburgh synagogue that 
killed 11 Jewish worshipers on October 
27, 2018, a guest on Lou Dobbs’s show 
said that a migrant caravan headed to 
the US border from Honduras was be-
ing funded by the “Soros-occupied State 
Department.” The shooter, according to a 
post he made on social media, had come 
to believe that Jews were transporting 
members of the migrant caravans. When 
Tucker Carlson came under fire for his 
increasingly pointed attacks on immi-
gration – “We have a moral obligation to 
admit the world’s poor, they tell us, even 
if it makes our country poorer and dirtier 
and more divided” – he received personal 
text messages of support from Lachlan 
Murdoch (Mahler, & Rutenberg, 2019b). 

   Between the cocoon effect and the 
shameless disregard for consistency and 
intellectual honesty, it is not surprising 
that professional surveys tend to find 
regular viewers of Fox News to be more 
ignorant about what is actually happen-
ing in the world compared to those who 
watch other networks (PublicMind Poll, 
2011). A 2007 study found that the intro-
duction of the network on a particular 
cable system pushed local voters to the 
right: the Fox News Effect, as it became 
known. In a 2014 Pew Research poll, a ma-
jority of self-described conservatives said 
it was the only news network they trusted 
(Mahler, & Rutenberg, 2019a). The Program 
on International Policy Attitudes (PIPA) 
at the University of Maryland conducted 

Between the cocoon effect 
and the shameless disre-
gard for consistency and 

intellectual honesty, it is not 
surprising that professional 
surveys tend to find regular 
viewers of Fox News to be 
more ignorant about what 

is actually happening in the 
world compared to those 

who watch other networks.

,,

Signboard Fox News Channel at the News Corpora-
tion headquarters building in Manhattan, New York 
City.



25

a survey of American voters in 2010 that 
shows that Fox News viewers are signifi-
cantly more misinformed than consum-
ers of news from other sources (Howard, 
2010).

   For decades, Murdoch has used his me-
dia properties to establish a direct line to 
Australian and British leaders. But in the 
44 years since he bought his first news-
paper in the US, he had largely failed to 
cultivate close ties to an American pres-
ident until Donald Trump’s presidency. 
Murdoch and Trump – both forged in New 
York’s tabloid culture, one as the owner of 
The New York Post, the other as its perfect 
subject – have travelled in the same circles 
since the 1970s. Although both men par-
layed their inheritances into global power, 
they have stubbornly viewed themselves 
as outsiders at odds with the establish-
ment (Chozick, 2017).

   Prime ministers have danced to Mur-
doch’s tune (Luce, 2018), but Trump is 
the first US president on whom he has 
personal influence (though Murdoch 
initially urged Mike Bloomberg to run for 
president against Trump) (Forbes, 2020). 
Having once dismissed Trump’s candi-
dacy, Murdoch later threw himself wholly 
behind it. During the final stretch of the 
campaign, Fox News cut back appearanc-
es by anti-Trump analysts and contrib-
utors and added pro-Trump ones, while 
also ramping up its attacks on Hillary Clin-
ton. One anti-Clinton segment was built 
around an appearance by Jeff Rovin, who 
had for years been the editor in chief of 
The Weekly World News, the supermarket 
tabloid best known for claiming that Hil-
lary Clinton was possessed by Satan and 
had carried on an affair with a space alien 
named P’Lod. Other Murdoch outlets 
were swinging behind Trump, too (Mahler, 
& Rutenberg, 2019a).

   After the election, Murdoch moved even 
more forcefully to support Trump (Mahler 
& Rutenberg, 2019c). They talk weekly and 
sometimes daily. Trump takes his cues 
from Fox & Friends, the morning show 
that plays the same role in Trump’s day as 
the presidential intelligence briefing did 
for his predecessors. Sometimes, Trump 
phones the show live (Luce, 2018). Trump 
enjoys getting Murdoch’s calls. As some-
one who prizes wealth and power, Trump 

had long admired Murdoch; for decades, 
it had invariably been Trump who called 
Murdoch, asking for help. Now, it was Mur-
doch reaching out to Trump on a regular 
basis (Mahler & Rutenberg, 2019c). 

   A Gallup–Knight Foundation survey 
(2018) found that 69 percent of Americans 
had lost trust in the news media over the 
previous decade. For Republicans, the 
figure was 94 percent. In the two decades 
since the networks founding, the Fox 
News Effect has never been more pro-
nounced. A March study by Navigation 
Research, a Democratic firm, found that 
12 percent of Fox News viewers believe 
that climate change is mostly caused by 
humans, compared with 62 percent of all 
other Americans. At the same time, 78 
percent of FOX viewers believe that Trump 
has accomplished more than any presi-
dent in American history, compared with 
17 percent of other Americans (Mahler, & 
Rutenberg, 2019b). In return, the Murdoch 
approach to empire building has reached 
its apotheosis in the Trump era (Mahler, & 
Rutenberg, 2019a).



26

   During his six decades in media, Rupert Murdoch has carefully built an 
image as a pragmatist who will support liberal governments when it suits 
him. Yet his various news outlets have inexorably pushed the flow of history 
to the right across the Anglosphere, whether they were advocating for the 
US and its allies to go to war in Iraq in 2003, undermining global efforts to 
combat climate change, or vilifying people of colour (at home or abroad) as 
dangerous threats to a white majority. The Murdoch dynasty draws no lines 
between politics, money, and power; they all work together seamlessly in 
service of the overarching goal of imperial expansion (Mahler, & Rutenberg, 
2019a).

   A six-month investigation by The New York Times covering three conti-
nents and including more than 150 interviews has described how the Mur-
doch family turned their media outlets into right-wing political influence 
machines that have destabilized democracy in North America, Europe, and 
Australia (Stack, 2019). Media power has historically accrued slowly, over the 
course of generations, which is one reason it tends to be concentrated in dy-
nastic families. The Murdoch empire is a relatively young one, but it would be 
hard to argue that there is a more powerful media family on earth (Mahler, & 
Rutenberg, 2019a). However, the Murdoch family is not immune from inter-
nal conflicts and tensions, which reflect themselves in questions around suc-
cession. Succession has been a source of tension in the Murdoch family for 
years, particularly between Murdoch’s sons Lachlan and James (Stack, 2019).

   James and Lachlan are very different people, with very different politics, 
and they are pushing the company toward very different futures: James to-
ward a globalized, multiplatform news-and-entertainment brand that would 
seem sensible to any attendee of Davos or reader of The Economist; Lachlan 
toward something at once out of the past and increasingly of the moment 
– an unabashedly nationalist, far-right, and hugely profitable political propa-
ganda machine (Mahler, & Rutenberg, 2019a).

   The Trump presidency also exposed a deeper divide between the brothers. 
James was becoming increasingly troubled by Fox News. He didn’t object 
to the idea of a conservative news network, but he did object to what he 
felt it had evolved into at certain hours: a political weapon with no editorial 
standards or concern for the value of truth and a knee-jerk defender of the 
president’s rhetoric and policies (Mahler & Rutenberg, 2019c).

   After Trump issued his executive order banning immigration from some 
Muslim-majority countries in early 2017, James pushed his father and Lach-
lan to agree to write a companywide memo reassuring its Muslim employ-
ees in the United States and abroad. James wanted the note to forcefully and 
unequivocally establish their opposition to the policy and to tell employees 

CONCLUSION



27

who felt threatened by it that the company would do everything in its power 
to protect them. Lachlan wanted it to be less confrontational and to not spe-
cifically mention Trump or the Muslim ban, which Fox News’s opinion hosts 
were defending night after night (Mahler & Rutenberg, 2019c).

   Months later, when Trump blamed “both sides” for the violence at a 
white-supremacist rally in Charlottesville, Va., saying that there were some 
“very fine people” among the white supremacists, James’ wife Kathryn in-
sisted that they write their own open letter of opposition, without consult-
ing with his brother or father first (Mahler & Rutenberg, 2019c). James and 
Kathryn were planning to devote some of their fortune to trying to neutralize 
James’ fathers’ media weapon. In early 2019, their foundation, Quadrivium, 
announced initiatives to defend democratic nations against what they saw 
as the rising threat of illiberal populism and to bolster voting rights (Mahler 
& Rutenberg, 2019b).

   However, Murdoch’s choice for succession has made it clear that he doesn’t 
want his global media empire to change its right-wing populist route. Since 
Murdoch’s accident on Lachlan’s yacht in January 2018, the power structure 
inside NewsCorp has tilted toward Lachlan. According to The Australian’s for-
mer editor, Chris Mitchell, Lachlan is politically further to the right than his 
father. Lachlan is said to be a climate-change sceptic. This stands in sharp 
contrast to his brother, James, and Kathryn, who promote action on climate 
change. Lachlan also shares NewsCorp’s distaste for the elites, even though 
he belongs to the most rarefied of elites: the billionaire’s club in both Austra-
lia and the US (Davies, 2018d). It seems likely that the Murdoch Empire will 
continue to be a vehicle for promoting right-wing populism across the globe 
for the foreseeable future. 

Lachlan Murdoch (L) and Sarah Murdoch attend the “mother!” premiere at Radio City Music Hall on September 13, 
2017 in New York City.



28

— (2006). ‘Business Plans and Company Histories: News Corporation Limited History’, 
Funding Universe. http://www.fundinguniverse.com/company-histories/news-corpora-
tion-limited-history/ (accessed on Dec. 3, 2020).

— (2007). “Form S-4.” NewsCorp. Sec File # 333-145925. Ex 21, filed with the US Securities 
and Exchange Commission (SEC), October 17; www.secinfo.com  

— (2008). “Rupert Murdoch has potential.” Esquire. September 11, 2008. http://www.esquire.
com/features/75-most-influential/rupert-murdoch-1008 (accessed on Dec.4, 2020).

— (2008). Annual Financial Report. News Corporation. www.newscorp.com/investor/  

— (2011). “Some News Leaves People Knowing Less.” Fairleigh Dickinson University’s Pub-
licMind Poll (press release), November 21. http://publicmind.fdu.edu/2011/knowless/ (ac-
cessed on Dec.6, 2020).

— (2011). “Last of the moguls.” The Economist. July 21, 2011. https://www.economist.com/
leaders/2011/07/21/last-of-the-moguls?story_id=18988526 (accessed on Dec. 3, 2020).

— (2012). John Major, evidence to the Leveson Inquiry into media ethics. 12 June.

— (2018). “Indicators of the News Media Trust.” A Gallup–Knight Foundation Survey. Sep-
tember 11. https://knightfoundation.org/reports/indicators-of-news-media-trust/ (accessed 
on November 22, 2020).

— (2020). “Rupert Murdoch: Australian-American publisher.” Encyclopedia Britannica. 
https://www.britannica.com/biography/Rupert-Murdoch (accessed on Dec. 2, 2020).

— (2020). “#28 Rupert Murdoch & family.” Forbes. https://www.forbes.com/profile/ru-
pert-murdoch/?sh=76e5ed8ab1af (accessed on Nov. 30, 2020).

Alcorn, Gay. (2019). Australia’s Murdoch moment: has News Corp finally gone too far?” The 
Guardian, May 10, 2019. https://www.theguardian.com/media/2019/may/10/australias-mur-
doch-moment-has-news-corp-finally-gone-too-far(accessed on Dec. 2, 2020).

Alterman, Eric. (1997). “Prizing Murdoch: Full Court Press.” The Nation. 264(24).

Althusser, Louis. (1971). Lenin and Philosophy, and Other Essays. London: New Left Books.

Arsenault, Amelia & Castells, Manuel. (2006). “Conquering the Minds, Conquering Iraq: 
The Social Production of Misinformation in the United States – A Case Study.” Information, 
Communication and Society. 9(3): 284-308.

Arsenault, Amelia & Castells, Manuel. (2008). “Switching Power: Rupert Murdoch and the 
Global Business of Media Politics: A Sociological Analysis.” International Sociology. 23.4: 
488-513. 

Auletta, Ken. (1995). “The pirate.” The New Yorker. November 13, 1995. 76(6), p86.

Ayeni, O. C. (Fall 2004). “ABC, CNN, CBS, FOX, and NBC on the Frontlines.” Global Media 
Journal. 4(2): 1-19.

Bagdikian, B. (2004). The New Media Monopoly. Boston, MA: Beacon Press.

REFERENCES



29

Baker, Russ. (1998). “Murdoch’s Mean Machine.” Columbia Journalism Review. May/June. 
https://www.russbaker.com/archives/CJR%20-%20Murdoch%27s%20Mean%20Machine,%20
by%20Russ%20Baker.html (accessed on Dec.5, 2020).

Barr, T. (2000). Newmedia.Com.Au: The Changing Face of Australia’s Media and Communi-
cations. St Leonards, NSW: Allen and Unwin.

Belfield, R.; Hird, C.; and Kelly, S. (1991). Murdoch: The Decline of an Empire. London: Mac-
donald.

Brock, D. (2004). The Republican Noise Machine: Right-Wing Media and How It Corrupts 
Democracy. New York: Crown Publishers. 

Burton, Bob. (2007). Inside Spin: The Dark Underbelly of the PR Industry. Crows Nest, Syd-
ney.

Calabrese, Andrew. (2005). “Profits and patriots: US media coverage of the Iraq War” World 
Association for Christian Communication. http://north-america.waccglobal.org/lang-en/
news/15-Profits-and-patriots-US-media-coverage-of-the-Iraq-war.html

Canovan, Margaret. (1981). Populism. London.

Cassidy, John. (2006). “Annals of the Media: Murdoch’s game.” The New Yorker. October 16, 
2006.

Castells, M. (2004). “Informationalism, Networks, and the Network Society: A Theoretical 
Blueprint.” In: M. Castells (ed.) The Network Society: A Cross-Cultural Perspective, pp. 3-43. 
Cheltenham: Edgar Elgar.

Castells, M. (2007). “Communication, Power and Counter-Power in the Network Society.” 
International Journal of Communication. 1(1): 238-66.

Chenoweth, N. (2001). Virtual Murdoch: Reality Wars on the Information Highway. London: 
Secker and Warburg.

Chozick, Amy. (2017). “A Friendship of Convenience: After Decades of Wariness, Rupert 
Murdoch and Donald Trump Have Become Closer.” The New York Times. Dec. 23. https://
www.nytimes.com/2017/12/23/business/media/murdoch-trump-relationship.html?-
searchResultPosition=1 (accessed on Nov. 30, 2020).

Collins, Scott. (2004). Crazy Like a Fox: The Inside Story of How Fox News Beat CNN. New 
York: Portfolio.

Cooke, Richard. (2018). “The endless reign of Rupert Murdoch.” The Monthly. July 
2018.  https://www.themonthly.com.au/issue/2018/july/1530367200/richard-cooke/end-
less-reign-rupert-murdoch#mtr (accessed on Dec. 2. 2020). 

Cottle, Simon. (2004). “Mapping the Field.” In: Media Organisation and Production. http://
books.google.com.au/books?id=CKZQ87vulTUC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_
summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Curtin, Michael. (2016). “Murdoch’s Dilemma, or ‘What’s the Price of TV in China?” Media, 
Culture & Society. 27.2: 155-175.

Daddow, Oliver. (2012). “The UK Media and ‘Europe’: From Permissive Consensus to De-
structive Dissent.” International Affairs. London. 88.6: 1219-1236.

Davies, Anne. (2018a). “A very Australian coup: Murdoch, Turnbull and the power of News 



30

Corp.” The Guardian. Sept. 20, 2018. https://www.theguardian.com/media/2018/sep/20/very-
australian-coup-murdoch-turnbull-political-death-news-corps (accessed on Dec. 1, 2020).

Davies, Anne. (2018b). “Inside the News Corp tribe: how powerful editors shape the news.” 
The Guardian. Sept. 20. 2018. https://www.theguardian.com/media/2018/sep/21/inside-the-
news-corp-tribe-how-powerful-editors-shape-the-news (accessed on Dec. 1, 2020).

Davies, Anne. (2018c). “Follow the money: how News Corp wields power to defend its 
interests.” The Guardian. Sept. 21, 2018. https://www.theguardian.com/media/2018/sep/22/
follow-the-money-how-news-corp-wields-power-to-defend-its-interests (accessed on Dec. 
1, 2020).

Davies, Anne. (2018d). “The Lachlan ascendancy – is News Corp heading for a cultural 
change?” The Guardian. Sept. 23, 2018. https://www.theguardian.com/media/2018/sep/24/
the-lachlan-ascendancy-is-news-corp-heading-for-a-cultural-change (accessed on Dec. 1, 
2020). 

Dembowski, Hans. (2019). “Why offshore financiers stoke nationalist sentiments.” Develop-
ment and Cooperation. 11/08/2019 https://www.dandc.eu/en/article/rise-right-wing-popu-
lism-closely-linked-growth-offshore-finance (accessed on November 20, 2020).

Dover, B. (2008). Rupert’s Adventures in China: How Murdoch Lost a Fortune and Found a 
Wife. Camberwell: Penguin Group (Australia).

Du Gay, Paul. (2008). “Keyser suze elites: market populism and the politics of institutional 
change.” Sociological Review.Special Issue, 56, Monograph 1.

Dykes, Hugh & Donnelly, Brendan. (2012). On the edge: Britain and Europe. London: Fo-
rumpress. 

Editorial. (2002). “Finger off the trigger.” Hobart Mercury. September 12, 2002.

Editorial. (2003). “We must deal with tyrants.” Hobart Mercury. January 17, 2003.

Editorial. (2006). “Well saved.” The Sun. September 11, 2006.

Editorial. (2006). “ABC of Management.” The Australian. July 6, 2006.

Evans, Richard. (1989). “Fossilised television attacked.” The Times. August 26, 1989.

Fallows, James. (2003). “The age of Murdoch.” The Atlantic Monthly. September 2003. 
292(2).

Farhi, P. (1997). “Murdoch Empire Finds Business Not So Taxing: A World of Loopholes, Ha-
vens Boosts NewsCorp’s Profits.” The Washington Post. December 7: A1. 

Federici, Michael P. (1991). The Challenge of Populism: the rise of rightwing democratism in 
postwar America. New York. 61-71.

Finkelstein, David. (2007). “Journalism Lives: Rupert Murdoch and Alfred Harmsworth, Lord 
Northcliffe.” Journalism Practice. 1.2: 277–282. 

Flew, T. and Gilmour, C. (2003). A tale of two synergies: an institutional analysis of the ex-
pansionary strategies of News Corporation and AOL-Time Warner. Paper presented at the 
Australia and New Zealand Communications Association Conference, 9–11 July, Brisbane, 
Australia. 

Frank, Thomas. (2002). One Market Under God: extreme capitalism, market populism and 



31

the end of economic democracy. London.

Frank, Thomas. (2004). What’s the Matter with Kansas? How conservatives won the heart 
of America. New York.

Galloway, Stephen. (2018). “35+ Years of Media Disruption, Thanks to Rupert Murdoch.” Hol-
lywood Reporter. 4.24.

Gelb, Norman. (1989). “Thatcher at odds with Europe.” The New Leader. 72: 16, Oct. 20, p. 12.

Gershon, Richard A. (1997). The Transnational Media Corporation: Global Messages and 
Free Market Competition.Mahwah, NJ, 33.

Gilens, Martin, and Craig Hertzman. (2000). “Corporate Ownership and News Bias: Newspa-
per Coverage of the 1996 Telecommunications Act.” The Journal of Politics. 62 (2): 369–386. 

Greenslade, R. (2007). “Murdoch’s Change of Mood is No Laughing Matter for Gordon.” Eve-
ning Standard. A30.

Greenwald, R. (2004). ‘Outfoxed: Rupert Murdoch’s War on Journalism’ [DVD]. In R. Green-
wald (Producer). The United States of America: Disinformation Co. 

Grynbaum, Michael M. (2020). “Why a Trump Loss May Be No Match for Rupert Murdoch’s 
Realpolitik.” The New York Times. Nov. 17, 2020. https://www.nytimes.com/2020/11/10/busi-
ness/media/trump-murdoch-fox-news.html (accessed on Dec. 3, 2020).

Halper, S. and Clarke, J. (2004). America Alone: The Neo-Conservatives and the Global Or-
der. New York: Cambridge University Press. 

Harding-Smith, R. (2011). Media Ownership and Regulation in Australia.” Centre for Policy 
Development Issue Brief.August 2011. https://cpd.org.au/wp-content/uploads/2011/11/Cen-
tre_for_Policy_Development_Issue_Brief.pdf (accessed o Dec. 3, 2020).

Hendrikse, R., and Fernandez, R. (2019). Offshore finance – How capital rules the world. Am-
sterdam: Transnational Institute.
http://longreads.tni.org/state-of-power-2019/offshore-finance/

Hewlett, Steve. (2011). “Happy birthday, Mr Murdoch!” British Journalism Review. 22: 1, pp. 
5–7 at p. 6.

Hobbs, Mitchell. (2009). Paper cuts: media bias, the Iraq war and the politics of Rupert Mur-
doch. PhD dissertation.University of Newcastle, Australia. 

Hobbs, Mitchell. (2010). “Neo-Conned: The Murdoch Press and the Iraq War.” International 
Journal of Media and Cultural Politics 6.2: 187-207.

Howard, Mark. (2010). “Study Confirms That Fox News Makes You Stupid” AlterNet, Decem-
ber 14. https://www.alternet.org/2010/12/study_confirms_that_fox_news_makes_you_stu-
pid/ (accessed on Dec.6, 2020).

Iskandar, A. (2005). ‘“The Great American Bubble”: Fox News Channel, the “Mirage” of Ob-
jectivity, and the Isolation of American Public Opinion.” In: L. Artz and Y. R. Kamlipour (eds) 
Bring ’Em On: Media and Politics in the Iraq War, pp. 155-74. 

Jamieson, Kathleen Hall & Cappella, Joseph N. (2008). Echo Chamber: Rush Urnbaugh and 
the Conservative Media Establishment. New York: Oxford University Press.

Kull, S., Ramsay, C. and Lewis, E. (2003). “Misperceptions, the Media, and the Iraq War.” Po-



32

litical Science Quarterly. 118(4), pp. 569-598. 

Kwai, Isabella. (2020). “Petition Targeting Murdoch Swamps Australian Parliament’s Web-
site.” The New York Times. Oct. 13, 2020. https://www.nytimes.com/2020/10/13/world/austra-
lia/petition-murdoch-australia-rudd.html (accessed on Dec. 3, 2020).

Low, V. (1998). “Enigma of the Media’s Demon King.” Evening Standard. April 1.

Luce, Edward. (2018). “Rupert Murdoch, Donald Trump and the politics of resentment.” 
Financial Times. May 2, 2018. https://www.ft.com/content/d860a116-4de1-11e8-97e4-13af-
c22d86d4 (accessed on November 20, 2020).

Manne, Robert. (2005). “Murdoch and the war on Iraq.” In: Robert Manne (ed.) Do Not Dis-
turb: Is the Media Failing Australia? Melbourne.

Mahler, Jonathan & Rutenberg, Jim. (2019a). “How Rupert Murdoch’s Empire of Influence 
Remade the World – Imperial Reach.” The New York Times. April 3, 2019. https://www.ny-
times.com/interactive/2019/04/03/magazine/rupert-murdoch-fox-news-trump.html (ac-
cessed on Dec. 1, 2020).

Mahler, Jonathan & Rutenberg, Jim. (2019b). “How Rupert Murdoch’s Empire of Influence 
Remade the World – The New Fox Weapon.” The New York Times. April 3, 2019. https://
www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/new-fox-corporation-disney-deal.html 
(accessed on Dec. 2, 2020).

Mahler, Jonathan & Rutenberg, Jim. (2019c). “How Rupert Murdoch’s Empire of Influence 
Remade the World – Internal Divisions.” The New York Times. April 3, 2019. https://www.
nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/james-murdoch-lachlan-succession.html 
(accessed on Dec. 2, 2020).

Marijorbanks, T. (2000). Corporation, Technology and the Workplace: Global Strategies, 
Local Change. Cambridge University Press. United Kingdom.

McChesney, Robert. (1999). Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubi-
ous Times. Urbana: University of Illinois Press.

McChesney, Robert W. (2014). “Rupert murdoch: Not silent, but deadly.” Monthly Review. 
June 2014. 66, 58-61.

McKnight, D. (2003) ‘“A world hungry for a new philosophy”: Rupert Murdoch and the rise 
of neo-liberalism.’Journalism Studies. 4(3), pp. 347-358.

McKnight, D. (2005). “Murdoch and the culture war.” pp. 53-74. In R. Manne (ed.) Do Not 
Disturb: Is the Media Failing Australia? Melbourne: Black Inc.

McKnight, David (2009). “The Sunday Times and Andrew Neil: the cultivation of market 
populism.” Journalism Studies.10(6), 754-768.

McKnight, David. (2010). “Rupert Murdoch’s News Corporation: A media institution with a 
mission.” Historical Journal of Film, Radio & Television. Sept. 2010. 30 (3): 303–16. doi:10.1080/
01439685.2010.505021.

McKnight, David & Hobbs, Mitchell. (2011). “‘You’re all a bunch of pinkos’: Rupert Murdoch 
and the politics of HarperCollins.” Media, Culture & Society. 33(6), 835-850.

Menadue, John. (1999). Things You Learn Along the Way. Melbourne: David Lovell Publish-
ing.



33

Moores, S. (2005). Media/Theory: Thinking About Media and Communications. Routledge, 
New York.

Nason, David. “Murdoch spells out News response to climate threat.” The Australian. May 
10, 2007.

Neil, Andrew. (1996). Full Disclosure. London.

Page, B. (2003). The Murdoch Archipelago. London: Simon & Schuster UK.

Page, David & Crawley, William. (2001). Satellites Over South Asia: Broadcasting, Culture 
and the Public Interest. New Delhi: Sage.

Pasadeos, Y. & Renfro, P. (1997). “An Appraisal of Murdoch and the US Daily Press.” Newspa-
per Research Journal.18(1-2): 33-50.

Perlstein, Rick. (2008). Nixonland: the rise of a president and the fracturing of America. 
New York.

Regan, Simon. (1976). Rupert Murdoch, a Business Biography. Sydney: Angus & Robertson.

Rigg, Julie. (2015). “A grand adventure (in which the author encountered Rupert Murdoch’s 
ideas about what women want).” Media International Australia incorporating Culture and 
Policy, no. 157, Nov. 2015, p. 49+.

Rose, David. (1990a). “Murdoch Secretly Funds ‘Smear’ Group.” The Observer. December 9.

Rose, David. (1990b). “Top Companies Funded Smears through Charity.” The Observer. De-
cember 23.

Sawer, Marian. (1982). Australia and the New Right. St Leonards: Allen & Unwin.

Scalmer, Sean & Goot, Murray. (2004). “Elites constructing elites: News Ltd newspapers 
1996–2002.” In: Marian Sawer and Barry Hindess (eds) Us and Them: anti-elitism in Austra-
lia. Perth, 2004, 137-159.

Schechter, D. (2003). Embedded: Weapons of Mass Deception: How the Media Failed to 
Cover the War on Iraq. Amherst, NY: Prometheus Books.

Scottney-Turbill, Karyn. (2012). News Limited & The Murdoch Empire Site. Report Media 
Field Trip. October 2012.

Seldon, Anthony; Snowdon, Peter & Collings, Daniel. (2007). Blair Unbound. London: Simon 
& Schuster.

Serle, G. (2006). “Murdoch, Sir Keith Arthur (1885–1952).” Australian Dictionary of Biography, 
National Centre of Biography, Volume 10, (MUP), 1986. Australian National University. http://
adb.anu.edu.au/biography/murdoch-sir-keith- arthur-7693/text13467 (accessed on Dec. 3, 
2020).

Shawcross, William. (1993). Rupert Murdoch: Ringmaster of the Information Circus. London: 
Pan Books.

Simons, Margaret. (2020). “’Culture of fear’: why Kevin Rudd is determined to see an end to 
Murdoch’s media dominance.” The Guardian. Oct. 16, 2020. https://www.theguardian.com/
media/2020/oct/17/culture-of-fear-why-kevin-rudd-is-determined-to-see-an-end-to-mur-
dochs-media-dominance (accessed on Dec. 3, 2020).



34

Sparrow, Jeff. (2011). “The Phony Populism of Rupert Murdoch.” Counter Punch. July 15, 2011. 
https://www.counterpunch.org/2011/07/15/the-phony-populism-of-rupert-murdoch/ (ac-
cessed on November 20, 2020).

Stack, Liam. (2019). “6 Takeaways From The Times’s Investigation Into Rupert Murdoch 
and His Family.” The New York Times. April 3, 2019. https://www.nytimes.com/interac-
tive/2019/04/03/magazine/murdoch-family-investigation.html (accessed on Dec. 1. 2020).

Stecklow, Steve; Patrick, Aaron; Peers, Martin & Higgins, Andrew. (2007). “Calling the shots.” 
Wall Street Journal. June5, 2007.

Street, J. (2001). Mass Media, Politics and Democracy. New York: Palgrave.

Strupp, Joe. (2004). “Murdoch says Fox would have been ‘crucified’ for CBS mistake.” Editor 
and Publisher. September22, 2004.

Thussu, Daya Kishan. (1998). “Introduction.” In: Daya Kishan Thussu (ed.) Electronic Empires 
– Global Media and Local Resistance. London: Arnold.

Thussu, Daya Kishan. (2007). “The ‘Murdochization’ of news? The case of Star TV in India.” 
Media, Culture & Society. 29(4).

Tiffin, R. (2010). “Chapter Five: The Press.” In: Media and Communications in Australia. Ailen 
and Unwin. Australia.

Wagner, Collins. (2014). “Does Ownership Matter?: The Case of Rupert Murdoch’s Purchase 
of the Wall Street Journal.” Journalism Practice. 8.6: 758–771. 

Walker, Andrew. (2002). “Rupert Murdoch: Bigger than Kane.” BBC. July 31, 2002. http://
news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/2162658.stm (accessed on Dec. 2, 2020).

Wallace, William. (2006). “The collapse of British foreign policy.” International Affairs. 82: 1, 
Jan. 2006, pp. 56–68.

Weaver, David. (2005). “A Review Of: ‘Outfoxed: Rupert Murdoch’s War on Journalism.” Po-
litical Communication. 22.3: 421-422.

Wisneck, D. (2008). “The State of Media Ownership and Media Markets: Competition or 
Concentration and Why Should We Care?” Sociology Compass. Volume 34, Issue 4, Black-
well Publishing, Ontario.

Wolff, Michael. (2008). The Man Who Owns the News: Inside the Secret World of Rupert 
Murdoch. New York: Broadway Books.

Young, Hugo. (1984). “Rupert Murdoch and the Sunday Times: a lamp goes out.” The Politi-
cal Quarterly. 55(4).



ABOUT ECPS

Publications
Academic publications

Policy reports

White papers

Commentaries

Podcasts and interviews with experts

Events, seminars, workshops, and conferences

Research Programs
Authoritarianism

Digital Populism

Economics

Environment & Climate

Extremism & Radicalisation

Gender

Human Rights

Foreign Policy

Leadership & Persona

Migration

ECPS Youth Program

ECPS Academy

The European Center for Populism Studies (ECPS) is an independent, non-
partisan, nonprofit organization, based in Brussels, for research on and anal-
ysis of challenges posed by the resurgence of political populism. ECPS fa-
cilitates collaboration among networks of academic experts, practitioners, 
policymakers, media, and other stakeholders. ECPS offers a platform for the 
exchange of policy solutions on issues relating to rising populism and pro-
vides insights for policy-making and critical analysis to raise broader aware-
ness and engagement through:


